tag:blogger.com,1999:blog-1433811948602787384.comments2014-02-17T14:12:11.988+02:00TUNNEPEILI - terapiaratkaisuja online oppienKatri Luukkahttp://www.blogger.com/profile/00748333568422310758noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-1433811948602787384.post-18683362716463365432014-02-17T14:12:11.988+02:002014-02-17T14:12:11.988+02:00Kiitos Jyrki monipuolisesta palautteesta ja kommet...Kiitos Jyrki monipuolisesta palautteesta ja kommetoinnista. Niissä on monia hyviä pointteja, joita voin hyödyntää, kun seuraavaksi teen haastatteluja psykoterapeuteille, jotka ovat jo pitkään tehneet nettipsykoterapaa. Katri Luukkahttps://www.blogger.com/profile/00748333568422310758noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1433811948602787384.post-55231005588135312952014-02-17T00:21:04.521+02:002014-02-17T00:21:04.521+02:00Et ole ottanut huomioon sitä, että nykyinen teknii...Et ole ottanut huomioon sitä, että nykyinen tekniikka mahdollistaa vastaanoton tallentamisen jälkeenpäin tapahtuvaa tarkempaa asioihin palaamista varten. Terapeutti tekee havaintoja keskustelun aikana ja pyrkii edesauttamaan asiakasta pääsemään kiinni keskustelun avulla ongelman ytimeen (origoon) erilaisten metodien avulla. Asiakkaan kokemukset vievät keskustelua eteenpäin, jolloin on hyvin tavallista, että asia rönsyilee seikasta ja asiasta toiseen, ja joskus kauaksikin siitä ongelmasta, joka asiakkaalla itseasiassa on käsiteltävänä, jolloin palaaminen takaisin "polulle" esim. seuraavassa vastaanotossa on helpompaa, kun voi palata tallenteeseen ja tilanteeseen, josta keskustelu lähti toisille raiteille. Oletko huomioinut, että terapeutti voisi käyttää apuna myös "aivoriihi" sovelluksia (esim. Mindnode), joilla on helppo liittää assosiaatioita asiasanojen kesken ongelman havainnollistamiseksi sekä liittää erilaisia asiakirjoja, kuvia, videoita ym. materiaalia tähän dokumenttiin vastaanoton aikana tai jälkeenpäin. Lisäksi palaaminen asiakkaan ongelman pariin seuraavalla vastaanotolla saattaisi olla huomattavasti helpompaa ja nopeampaa...Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07996814414211957292noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1433811948602787384.post-35062978547852162612014-02-17T00:02:51.865+02:002014-02-17T00:02:51.865+02:00Koska kaikki asiakkaat eivät ole tietoisia lainsää...Koska kaikki asiakkaat eivät ole tietoisia lainsäädännön vaateista terveydenhuoltohenkilöstöä koskevasta vaitiolovelvollisuuudesta, niin on varmasti aiheellista käydä asiakkaan kanssa tämä läpi ensimmäiseksi ja vaikka laatia asiakirja asiakkaalle, jossa tämä todetaan, niin se luo luottamusta ja auttaa asiakasta avoimmuuteen aroistakin henkilökohtaisista asioista, joista voi olla vaikea puhua muuten. Luottamus on todella tärkeä asia asiakkaalle ja mitä nopeammin sen ansaitsee, niin sitä antoisampaa on työskentely asiakkaan kanssa... Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07996814414211957292noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1433811948602787384.post-62293746714718270922014-02-16T23:48:11.633+02:002014-02-16T23:48:11.633+02:00Jos asiaa lähestyy tiedotusopin näkökulmasta, niin...Jos asiaa lähestyy tiedotusopin näkökulmasta, niin oleellista on ilmeisesti se, että sekä terapeutti että asiakas ovat semanttisesti (kielen merkitysoppi) samalla aaltopituudella eli puhuvat ja esittävät asioita yhdenmukaisella kielellisellä ilmiasulla, jotka molemmat ymmärtävät samlla tavalla. Ongelmalliseksi asian tekee sen, että asiat esitetään prakmaattisesti (kielen kokemusoppi), mikä on oikeastaan terapian tarkoituskin ja ydinkysymys eli asiakas kertoo miten hän on kokenut elämäänsä liittyvät asiat, mutta tällöin kilelliset ilmaisut eivät välttämättä ole yhdenmukaisia terapeutin ja asiakkaan kesken. Jo tästä em. syystä kaikki vuorovaikutusta edistävät ja laajentavat sovellukset ovat itse terapiaa vahventavia ja lopputuloksen saavuttamisen kannalta nopeuttavia sekä asianmukaisia ongelman kartoittamisessa että ratkaisun aikaansaamisessa...Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07996814414211957292noreply@blogger.com